Skip to main content

Werkwijze & aanmelding

In mijn praktijk streef ik ernaar om een open, warme en ondersteunende context te creëren waar je als cliënt de ruimte en veiligheid voelt om te verkennen, te ervaren en te verwerken. Mijn benadering is empathisch, integratief/holistisch en gericht op het afstemmen op jouw unieke behoeften om tot een groei- en helingsproces te komen.

Ik kies heel bewust voor een oplossings- en toekomstgerichte aanpak. We vertrekken altijd vanuit het hier en nu (waar sta je), met een blik op de toekomst (waar wil je naartoe). Maar ik besteed ook aandacht aan onderliggende, onverwerkte issues en/of patronen die je functioneren (onbewust) ondermijnen of je weg naar verandering blokkeren. Ik help je terug beweging brengen in je vastgelopen levensverhaal waardoor jij stap voor stap terug de regie over jouw leven krijgt. 

De basis van mijn begeleiding bestaat uit gesprektherapie aangevuld met verschillende therapeutische technieken en methodieken die ik afstem op jouw hulpvra(a)g(en) of veranderwens en ook op jouw tempo en jouw ritme.

De begeleidingen starten altijd eerst met een intakegesprek. Na het intakegesprek kan je nog steeds vrijblijvend beslissen om verdere begeleiding door mij al dan niet aan te vangen. Als na het intakegesprek zou blijken dat mijn therapeutische visie niet matcht met jouw hulpvraag, denk ik desgewenst mee na over een mogelijke doorverwijzing.

Hoe aanmelden?

De aanmelding kan gebeuren na doorverwijzing van een arts of op eigen initiatief en kan telefonisch, per e-mail of via het contactformulier. Vervolgens plannen we een intakegesprek in. 

Het is onmogelijk om op voorhand in te schatten hoeveel verdere sessies er zullen nodig zijn. Dit is verschillend van persoon tot persoon en is afhankelijk van de aard en de omvang van de hulpvra(a)g(en), alsook van de doelstelling(en) die je wil behalen. Het tempo en de frequentie van de eerst volgende sessies zullen we bespreken en samen vastleggen.

TARIEVEN

Een goede opvolging en begeleiding vergt meer dan enkel de zichtbare tijd die jij als cliënt ervaart. De hieronder vermelde tarieven omvatten zowel gesprekstijd als administratievoorbereiding en dossierbeheer. Daarnaast is ook de algemene praktijkwerking hierin inbegrepen die een kwaliteitsvolle opvolging garandeert, zoals o.m. de aankoop van therapeutisch materiaal, lidmaatschappen bij erkende beroepsverenigingen, intervisie, supervisie en permanente bijscholing. 

TARIEVEN (geldig vanaf januari 2025):

(1) Intakegesprek (50 min): 85€

Indien er na het intakegesprek beslist wordt om een begeleidingstraject op te starten, wordt er bijkomend een éénmalige administratieve kost van 25€ aangerekend (oa. voor de opstart van het elektronisch patiëntendossier)

(2) Individuele gesprekstherapie (50 min): 85€

(3) Sessie Brainspotting (50 min): 85€*

(4) Sessie ademwerk en hartcoherentietraining (50 min): 85€*

(5) Brainspotting +Sessie (60 min): 90€* (Opgelet! Enkel voor BSP-therapeuten)

(6) Verslaggeving: 1ste verslag gratis, vanaf tweede verslag (op vraag van de cliënt): 55€ (excl.BTW)/verslag**


* Deze sessies kunnen ook als een “losse” sessie ingepland worden (zonder lopend therapeutisch traject bij mij)

** Verslagen worden opgemaakt na minstens 3 sessies en dienen 7 werkdagen op voorhand te worden aangevraagd. Deze worden standaard bijgehouden in het patiëntendossier.


De betaling gebeurt meteen aan het einde van de sessie of het gesprek, contant, via instant overschrijving of via de Bancontact/Payconiq-app. Er is geen Bancontacttoestel aanwezig in de praktijk.

De meeste mutualiteiten voorzien een (gedeeltelijke) terugbetaling binnen bepaalde grenzen en voorwaarden. Het bedrag, het aantal sessies en de voorwaarden voor de terugbetaling verschillen per mutualiteit. Voor meer informatie hieromtrent dien je zelf contact op te nemen met je mutualiteit

Vanaf januari 2022 is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om beroep te doen op (een beperkte) terugbetaling via het RIZIV. Een individuele sessie bedraagt dan €11 (of €4 in geval van verhoogde tegemoetkoming). Aangezien dit om een proefproject gaat, volstaat het voorziene budget door de overheid helaas niet om alle cliënten al meteen te laten starten in dit nieuwe systeem. Deze sessies zijn dus enkel voorzien voor kwetsbare mensen met lichte tot matige psychische klachten die tot op heden de weg naar psychologische hulp niet vonden. Tijdens het intakegesprek kan bekeken worden of je hiervoor in aanmerking komt.

Meer info omtrent dit project en de toelatingsvoorwaarden vind je op de website van het netwerk SaVHA?!

ANNULATIEVOORWAARDEN

Ik maak graag tijd en ruimte voor jouw begeleiding. Uit respect voor andere cliënten, je eigen proces en mijn tijd, vraag ik om consultaties die niet kunnen doorgaan ten laatste 24u op voorhand te annuleren of te verplaatsen. Dit kan via email of telefonisch en geeft mij de mogelijkheid om alsnog een andere cliënt de afspraak aan te bieden.

Bij niet-nagekomen afspraken of afspraken die niet minstens 24 uur op voorhand geannuleerd worden, wordt het volledige bedrag van de sessie in rekening gebracht ter verzuimvergoeding. Deze verzuimvergoeding zal niet in aanmerking komen voor terugbetaling bij de mutualiteit. Voor cliënten in de conventie gelden dezelfde annulatievoorwaarden, berekend op de huidige tarieven (en niet op de conventietarieven).

Van zodra je (telefonisch of per e-mail) een afspraak vastlegt, stem je automatisch in met deze annulatievoorwaarden.